Zoals een aantal van jullie waarschijnlijk al weten, was FIFAVoetbal in de vorm van FV.Bart en FV.Poseidon gisteren aanwezig op de Gamescom van 2014. Op het grootste game-event van het jaar mochten wij aan de slag met het aankomende voetbalspel FIFA 15. Hiervoor kregen wij een demo-versie tot onze beschikking. Lees verder voor onze bevindingen.
Verbeterd Teammanagement
Voorafgaand aan een wedstrijd begin je uiteraard met Teammanagement. Dit is werkelijk een enorme verbetering voor het spel. Heel soepeltjes, zonder lag etc., kan je aan de slag met de manier waarop je je team wil laten spelen. De eerste elf, de bankzitters en de reserves zijn overzichtelijk neergezet en eenvoudig met elkaar om te wisselen. Bij de spelersrollen is nieuw dat je nu niet slechts één speler kan aanwijzen voor de korte vrije trappen, maar eentje voor die vanaf rechts en eentje voor die vanaf links. Het belangrijkst zijn toch wel de instructie’s die je aan spelers kan meegeven. Moet de spits gokken op de diepe bal, of juist in de bal komen? En hoe aanvallend moet de rechtsachter spelen? Je kan alles naar je hand zetten. En het leuke is dat het nog werkt ook. Als je bijvoorbeeld met FC Barcelona speelt en je zet Messi in de spits en Suárez op rechts en je doet vervolgens niks met de instructie’s, dan lopen ze elkaar maar een beetje in de weg. Stel je in dat Messi ruimte moet maken voor Suárez, die naar binnen moet komen, dan loopt de voorhoede ineens als een trein. Mits je de juiste opdrachten geeft natuurlijk.
Grafische hoogstandjes
Dan begint de wedstrijd. De spelers lopen het veld op en de sfeer in het stadion is duidelijk aanwezig. Het handen schudden ziet er behoorlijk houterig uit. Dat is iets wat wellicht nog wat verbetert, maar het is natuurlijk ook niet van groot belang. Iets leuks is de presentatie van de opstellingen. In deze editie van FIFA zal de commentator van dienst de opstelling voorlezen en toelichting geven. Nou zullen veel mensen de intro doorspoelen, maar geen zorgen: de opstelling komt – zonder dat je er last van hebt – onder in beeld voorbij en wederom ontglipt deze niet de aandacht van de verslaggever.
De wedstrijd zelf valt in positieve zin vooral op door de vele grafische hoogstandjes die EA erin heeft verwerkt. Bij doeltrappen, vrije trappen en corners zie je hoe de speler de bal klaarlegt om er een ferme trap of een kort tikkie tegenaan te geven. Bij een ingooi pakt een speler zonder problemen de bal of krijgt hij hem aangegooid door een ballenjongen. Ligt er nog een andere bal in het veld, dan wordt die er door een ploeggenoot uitgetrapt. Eén van de dingen die EA had aangekondigd was het verbeteren van het veld. Dat is aardig gelukt. Je merkt echt dat het veld slechter wordt naarmate de wedstrijd vordert. Voetafdrukken zijn duidelijk te zien. Tevens is het veld bij regen niet langer onbespeelbaar, maar rolt de bal vanaf heden wél gewoon. Ook zie je met name in de replay’s de regen opspatten als iemand loopt of een sliding maakt. Verder zijn er kleine dingen als het truitje dat écht vastgepakt wordt door een tegenstander, de herhalingen van hoogtepunten die elders in de wedstrijd nog eens terug kunnen komen en het juichen met het hele team wat er goed uitziet. De andere celebrations zien er met debiel juichende ploeggenoten op de achtergrond nog steeds suf uit. Leuk is overigens het verschil tussen een uit-goal en een thuis-goal. Bij eerstgenoemde hoor je wel het gejuich van het uitvak, maar bij de laatste zie je het hele stadion trillen. De camera’s gaan op en neer en een orkaan van geluid barst los.
Gameplay
Dan de gameplay zelf. Daaraan is vrij weinig veranderd. Hij is wat verfijnd en dan met name het dribbelen wat wel lekker gaat. Verder oogt het allemaal wat traag en is het dus zoals altijd waarschijnlijk weer even wennen. Diepe ballen zijn een stuk lastiger en je hebt niet altijd het geval dat de gegeven pass overeenkomt met hoe vol jij de krachtmeter hebt laten lopen. Aan de andere kant zijn de kopduels fijn en zien ze er net als andere fysieke confrontatie’s prachtig uit. Hét grote minpunt zijn de doelmannen. Ja, de next-gen keepers waar EA zo trots op is. De ene na de andere (onrealistische) blunder komt voorbij. Sluitposten laten ballen door de benen gaan, missen hopeloos bij corners of wanneer de bal uit een kluts recht voor hun neus belandt en verwerken terugspeelballen à la Kostas Lamprou. De doelmannen zijn vergeleken met voorgaande jaren alleen maar slechter geworden. Het is van harte te hopen dat EA dit nog oplost voor de definitieve versie van FIFA 15.
Emotional Intelligence
De Emotional Intelligence is iets anders waar de ontwikkelaar van FIFA trots op is. Echter valt er in-game weinig van te merken, nochtans niet meer dan voorgaande jaren. Je ziet er wel wat van in de replay’s, als de keeper bijvoorbeeld bedankt wordt voor een goede save of als twee spelers ruzie maken na een overtreding, maar nauwelijks ‘live’.
Presentatie
Buiten het spelen van de game, kregen we ook een presentatie door een FIFA-producer uit Argentinië. Hier zijn we echter niet veel wijzer van geworden. Veel vragen zijn helaas onbeantwoord gebleven. Wel heeft de beste man reactie gegeven op klachten over de servers. Hij vond juist dat FIFA de beste servers ter wereld heeft. Er zijn enkel problemen doordat hackers en virussen de servers aanvallen. Ondanks dat EA hard zijn best doet, is dit lastig te voorkomen. Ook gaf hij toen ernaar gevraagd werd aan dat het in FIFA nooit mogelijk zal zijn bij opstootjes een speler te besturen en daarmee een tegenstander te duwen of te slaan.
Ultimate Team
EA heeft ook dit jaar enkele leuke nieuwe features toegevoegd aan de populaire gamemode Ultimate Team. Zo is het vanaf FIFA 15 FUT mogelijk om spelers te ‘huren’. Niet van een vriend of medespeler maar door speciale huurcontracten te kopen in de EA Catalogus. Je kunt jouw Ultimate Team nu voorzien van Ronaldo of Messi door simpelweg hun huur te kopen met de zogenaamde ervaringspunten. Er zitten echter wel wat haken en ogen aan deze nieuwe toevoeging, zo kun je de allerbeste spelers als Ronaldo en Messi maar voor maximaal twee wedstrijden ‘huren’. Ook moet je een dusdanig hoog EA-level hebben gehaald op je account om deze spelers te kunnen gebruiken. Dus hoe hoger je EA-level hoe betere spelers je kunt kopen/huren. Ook heeft EA een nieuwe feature toegevoegd dat het mogelijk maakt om zelf een zogenaamd ‘Concept squad’ te maken. Waar je normaal naar sites als Futhead surfte kun je in de game zelf een team maken en kijken hoeveel chemistry dat eventuele team zal krijgen.
Conclusie
Al met al zal de nieuwe FIFA, op voorwaarde dat EA er bovengenoemde bugs uit haalt, weer een lekkere game worden. Met de mooie graphics die wij hebben mogen ervaren, maar ook met een geweldige Teammanagement en de vernieuwde Premier League-ervaring.