Vrijdag 19 augustus was FIFAVoetbal weer van de partij op Gamescom in Keulen om de nieuwe FIFA-editie te testen. EA Sports heeft de voorbije maanden enkele grote veranderingen aangekondigd. Net als velen waren wij dan ook benieuwd hoe deze veranderingen tot uiting komen in FIFA 17.
Frostbite Engine
Al twee jaar is EA Sports bezig aan een nieuwe FIFA met een nieuwe engine, namelijk Frostbite. Dankzij deze techniek zou het spel realistischer aanvoelen en zijn er meer mogelijkheden voor de spelers. Het eerste wat ons opviel, waren de graphics die aanzienlijk verbeterd zijn. De spelers zijn gedetailleerd, maar ook de animaties zijn drastisch verbeterd. Het spel voelt veel aangenamer aan. Momenten waarbij speler elkaar lijken te wurmen, vallen amper nog voor. Je lijkt zowaar een echt voetbalwedstrijd te bekijken dankzij de verbeterde graphics.
Ook de gameplay voelt over het algemeen heel soepel aan. De passes lopen vloeiend, je medespelers zijn slimmer en de schoten zijn nog meer gevarieerd. Zo hebben we onder andere diverse zwabbelballen, maar ook hele mooie lage of hoge strepen de goal zien invliegen. Keuze zat zo lijkt wel. Je medespelers zullen nog meer de verdediging op zoeken, waardoor je makkelijker een steekpaas achter de linies kunt versturen of je buitenspelers kunt lanceren. Ze zoeken de vrije plekken van het veld echt op. Naast je medespelers is ook de AI sterk verbeterd, waardoor de wedstrijdresultaten realistisch zijn. Voortaan zal het niet meer eenvoudig zijn om met 6-0 te winnen van FC Barcelona.
Met deze grote veranderingen zijn we dan ook vol lof over deze Frostbite engine en zijn we er zeker van dat er nog veel plezier beleefd zal worden.
The Journey
Naast de nieuwe engine was er dit jaar ook plaats voor een nieuwe story-mode, namelijk The Journey. Tijdens het spel kruip je in de huid van een jong talent, genaamd Alex Hunter. Alex wordt reeds op jonge leeftijd ontdekt door verschillende scouts en mag zich dan ook bewijzen om zo een contract te versieren. De bedoeling is om van hem een nog grotere speler te maken als Messi of Ronaldo. Vol in detail gaan we nog niet. Hoe het verhaal precies verloopt, laten we jullie liever zelf ontdekken.
Zelf hebben we de story mode kunnen spelen tot aan de start van de Premier League. Er zijn zeer grote gelijkenissen met de modus van NBA 2K, maar met een eigen schild eroverheen. De story mode is in het begin best langdradig. Je krijgt verschillende filmpjes te zien, die je niet kan overslaan. Tussendoor dien je ook vragen te beantwoorden, waarbij je steeds drie mogelijkheden hebt: een koelbloedig antwoord, een pittig antwoord of een veilig antwoord. Afhankelijk van je antwoord heeft dit een bepaalde invloed op het verloop van je prestaties en het team. Met een bepaald antwoord kan je bijvoorbeeld op de tenen trappen van de manager of je medespelers het harnas in jagen. In het begin van je carrière zal je het voornamelijk moeten stellen met invalbeurten. Tijdens deze invalbeurten krijg je bepaalde doelstellingen mee, die je dient te voltooien tijdens de wedstrijd. Zo kan het zijn dat je een bepaalde beoordeling hoort te verkrijgen, een aantal schoten hebben afgevuurd, een aantal passes hebben gemaakt of een wedstrijd moet winnen.
De nieuwe modus lijkt ondanks de langdradige start heel goed in elkaar te zitten. Een combinatie van Skill games en wedstrijden heeft EA er ook in proberen te verwerken en dit lijkt heel erg goed gelukt. EA heeft ook hierin weer hele grote stappen gezet en lijkt hiermee een nieuwe weg in te slaan.
Carrière modus
De carrière mode heeft dit jaar enkele toevoegingen gekregen. In het begin van ieder seizoen krijg je een aantal doelstellingen die je moet voltooien. Voltooi je er te weinig, dan bestaat de kans dat je de laan wordt uitgestuurd. Hiernaast krijg je een beter overzicht van de financiën van de club. Je kan zien wat er in de clubkas binnenkomt en uitgaat. Ook kan je de clubwaarde zien. Een paar kleine leuke toevoegingen, maar echte grote veranderingen hebben we niet gezien.
Ook dit jaar is er weer een nieuwe competitie toegevoegd aan het spel, namelijk de Japanse J-League.
FUT
Helaas hebben we niet de kans gehad om de nieuwe mogelijkheden binnen FUT te kunnen testen. Toch willen we even kort ingaan op de nieuwe aankondigingen.
Er is een nieuwe modus toegevoegd aan FUT, namelijk FUT Champions. Binnen deze modi kan je met je team spelen om beloningen te verkrijgen en zo hoger te komen in de ranking. Iedere week kan jij je eveneens kwalificeren voor een toernooi dat te spelen is in het weekend. In deze toernooien kan je packs winnen om je team te verbeteren.
Hiernaast is er nog een nieuwe modus, genaamd Squad Challenges. Hierbij ga je de uitdaging aan om een bepaald team samen te stellen. Als je bepaalde vereisten binnen je team hebt, krijg je ook hiervoor weer een bepaalde beloning in vorm van een speler of een pack.
Conclusie
EA Sports heeft met FIFA 17 een grote sprong vooruit gegaan in het ontwikkelen van een realistisch spel. Met de nieuwe Frostbite engine zijn er mogelijkheden om hierin te blijven ontwikkelen. De gameplay voelt zeer goed en grafisch ziet het spel er ook goed uit. Doordat de animaties soepeler zijn, loopt het spel ook vloeiend. De nieuwe modi (The Journey, FUT Champions en Squad Challenges) lijken alvast een goede toevoegen, iets waar we nog veel plezier aan zullen beleven.
FIFA 17 komt uit op 29 September en zal beschikbaar zijn voor de XboX 360, XboX One, PS3, PS4 en de PC.