EA FC25 | FIFAVoetbal

Een kijkje in FIFA 13

Op donderdag 10 mei hield Electronic Arts van acht tot negen een webcast, waarin nieuwe content getoond werd betreffende de nieuwe FIFA game. FIFAVoetbal kreeg de kans om hier op uitnodiging bij aanwezig te zijn, waardoor wij jullie nu het één en ander kunnen melden over de aanpassingen ten opzichte van FIFA 12.

Attacking Intelligence (AI)
De aanvallende intelligentie van spelers is iets waar EA dit jaar een hoop aandacht aan heeft besteed. Hierbij maakte het gebruik van de vele feedback dat het ontving. Zo is het nu mogelijk om vanaf meerdere hoeken van het veld te scoren. In deze nieuwe game maakt EA gebruik van twee nieuwe technologieën. Bij de eerste technologie zag je dat de spits vaak geen keuze kon maken: gaat hij nou wel of niet diep? De speler bleef in FIFA 12 heen en weer rennen. Dit zie je als het goed is in FIFA 13 niet meer terug: de speler zal nu slim vrijlopen door buitenspel te vermijden en ietwat meer in de breedte te gaan lopen, waardoor een steekpass makkelijker gegeven is en je aanvaller op volle snelheid blijft richting de goal. De andere technologie is het vooruitdenken. Voordat je speler de bal in ontvangst neemt, weet deze nu al wie er vrij staat en waar de bal naartoe moet. In FIFA 12 waren slechts rechte looplijnen mogelijk, maar nu kan de spits ook in bochtjes lopen en zo beter positie kiezen voor de goal of beter de diepte in gaan. Ook zal deze zich nu niet hele tijd verschuilen achter de tegenstander. Maar maakt dit verdedigen niet onmogelijk? Dit is ook iets wat ons te binnen schoot en wat we dus nagevraagd hebben. Vermoeide spelers zijn niet in staat dit toe te passen en bij betere spelers is het bepalender dan bij mindere spelers. Ook de verdediger heeft nu door dat de aanvaller diep gaat, waarna deze dan ook besluit de spits te volgen.

First Touch Control
Deze wijziging gaat een essentiële rol spelen binnen FIFA 13. Je kent het waarschijnlijk wel: tegen een prut team spelen die alles op de hoge steekpass of lange bal gooit en de bal in één keer uit de lucht dood op de grond legt. Hier komt een einde aan. Het controleren van de bal bij het aannemen wordt lastiger en is nu afhankelijk van een aantal factoren. Hierin spelen de snelheid van de pass en de vaardigheden van de spelers een belangrijke rol. Je moet meer als voetballer denken, hoe bouw jij je aanval op? Het brengt de balans terug in het spel. In elke moeilijke situatie zal er een bijbehorende fout passen, waardoor dit erg realistisch lijkt. Ook het weer speelt een fatale rol voor realistische situaties. Waar je als verdediger de bal wegschiet, kon je deze in FIFA 12 nog aannemen. In FIFA 13 is dit bijvoorbeeld niet mogelijk. Door deze wijziging, zal de hoge dieptepass in effectiviteit afnemen. Grappig om te noemen is wellicht wel dat dit ook van invloed is op keepers, die van zichzelf al enorm lage kwaliteiten hebben. Kijk dus uit hoe je je keeper aan speelt en of je dit überhaupt wel moet doen.

Tactical Free Kicks
Vrije trappen hebben in FIFA 13 een enorme make-over gekregen. Waar je eerst gelimiteerd was tot één keer springen met de muur, het aantal mensen in de muur waarmee hij in het begin staat en maar met twee man achter de bal staan, is dit allemaal op haar eind gekomen. Je kan nu met drie man achter de bal staan, waarvan de eerste of eerste twee over de bal heen rennen. Daarbij kunnen deze spelers de bal zelfs meekrijgen en je in een kansrijke situatie zetten. Je muur kan nu meerdere keren springen en je kan het aantal mensen in de muur aanpassen. Als muur zijnde kan je ook centimeters naar voren smokkelen, maar wanneer dit te opzichtig gebeurt, zal je bestraft worden door een gele kaart voor één van deze spelers. Dit zal gebaseerd zijn op de kaartenverdeling. De kaart zal altijd gaan naar een speler die nog geen geel heeft. Al staat er zo’n speler niet in de muur, dan zal je met een man minder verder moeten.

Complete Dribbling
Vorig jaar introduceerde EA het begrip Tactical Dribbling, waarbij het mogelijk was om in 360 richtingen te lopen. Hier komt een uitbreiding op. Het zal nu ook mogelijk zijn om alle richtingen op te lopen, zonder de richting waarheen je kijkt te veranderen. De versnelling van spelers zal een nog belangrijkere rol gaan spelen, doordat je nu beter de tegenstander kan opzoeken voor een duel, als aanvaller zijnde, en zo versnelt op het moment dat je er langs wilt. Je speler zal nu automatisch zijn lichaam tussen de bal en de tegenstander houden, waardoor afschermen in FIFA 13 een stuk beter zal zijn. Precision 2.0 wordt geïntegreerd in deze nieuwe game, wat je misschien al kent via de recent uitgekomen FIFA Street. Er zal dus meer vrijheid en creativiteit zijn in de dribble. Je kan nu via je linkerstick de bal verplaatsen.

Player Impact
Een grappig moment dat onder velen wel bekend is, is de FIFA 12 kiss van Andy Carroll en Lukasz Fabianski. Hierbij kwam eerstgenoemde tot scoren, waarna hij struikelde over de doelman. Wat je in FIFA 12 veel zag is dat spelers dan vast kwam te zitten in elkaar en, in dit geval, leidde dit tot een apart moment: de aanvaller en doelman kusten elkaar. In deze situaties duurde het vaak een hele tijd voordat de spelers weer opstonden, hier komt in FIFA 13 verandering in. Nu zullen ze veel sneller van elkaar afrollen, waarbij degene die bovenop ligt in het voordeel is en dus sneller weer op eigen benen staat. In FIFA 12 zag je vaak dat er spelers rondliepen die hun arm heel onnatuurlijk hielden, net alsof het gebroken was. Ook dit is nu opgelost en zal niet meer vindbaar zijn in de nieuwe game. Het o zo beruchte duwen en trekken is in het huidige voetbal niet meer weg te denken, waardoor het ook in in FIFA 13 een grotere rol gaat spelen. EA heeft dit zo in de game geprogrammeerd, dat dit een dusdanige hinder vormt, dat het lastig is om goed te schieten, terwijl je aan je shirt wordt vastgehouden. Daar komt nog eens bij, dat je als verdediger ook zo lang aan het tenue van je tegenstander kan hangen, dat deze naar de grond gaat. Zo is het dus ook mogelijk dat je me een kaart bestraft wordt.

Er zullen ook kleine wijzigingen plaatsvinden met betrekking tot het passen en het bouwen van een feestje na een doelpunt. Nieuwe passen stijlen en verscheidende nieuwe animaties zullen in deze game te vinden zijn. Al met al dus een hoop kleine details en een hoop grote veranderingen, die zeker een belangrijke rol zullen spelen in deze game. Wij hopen jullie bij deze genoeg geïnformeerd te hebben over de aanpassingen, zodat jullie een kleine voorsprong hebben ten opzichte van vele anderen, die geen weet hebben van de wijzigingen in de game.