Vandaag gaan we deze icon maken:

Het belangrijkste is dat je de instellingen niet klakkeloos overneemt, maar aan de hand van voorbeelden leert om met bepaalde layers en instellingen om te gaan. Van namaken leer je niets! Je kunt doormiddel van tuts leren met welke technieken je een icon kunt maken en wat deze inhouden.
Wat heb je nodig?
-Photoshop
-Inspiratie
-Zin
-Tijd
-(Topaz Adjust)
- Een stock, deze heb ik gebruikt: http://www.imagebam....eb7a53186806464
Stap 1:
Plaats een soortgelijke stock in een photoshopbestand met de afmetingen 100x100.
Vervolgens selecteren we de ‘blur tool’ en blur de delen (dit doe je gewoon in de layer waar je je stock hebt geplaatst anders heeft het geen nut) waar je de focal niet wilt hebben. Onder focal verstaan we het deel waar je eerste aandacht naar uitgaat. Ik heb hier dus vooral de linkerkant en de onderkant vervaagd.
Stap 2:
Vervolgens voegen we een nieuwe layer toe. Dit kan op drie manieren:
- CTRL+SHIFT+N (op een mac moet je altijd de CTRL toets door de COMMAND toets vervangen)
- Druk rechstonder in je ‘layerpannel’ op het icoontje naast de prullenbak.
- Druk bovenin je scherm op LAYER>NEW>LAYER
Dan hebben we nu:

Stap 3:
Nu gaan we een tekst toevoegen:
De hoofdtekst doen we met de font ‘SUGAR RAY’ en de groote moet liggen tussen de 11pt en 15 pt afhankelijk van de naam en plaats voor je tekst. De kleur is wit oftewel #ffffff. Voor de sidetekst gebruiken we het sierfont ‘JANEAUSTEN’ en deze grootte is afhankelijk van de eerder genoemde factoren en moet liggen tussen de 8pt en 13 pt. Ik heb de sidetekst een donkerblauwe kleur (#32384c) gegeven, hoewel deze later in de tut door effecten rood zal worden.
Stap 4:
De dot rondom de tekst gaan we maken door middel van twee layers, dus maak deze alvast aan.
Zet de eerste layer op Linear dodge (Add)-opacity 70%-fill 100% en de tweede op Pin light-opacity 55%-fill 100%. Selecteer nu weer de eerste layer en de brush tool. Pak een oranje kleur (bijv. #eb9428) en brush met een softbrush (hardness 0%, size 50).
Doe ditzelfde met de tweede layer, maar nu met een softbrush size 40-45 en een donkere felle oranje kleur (bijv. #ff5a00).
Dan hebben we nu:

Nu gaan we vooral aan de kleuren en het contrast werken.
Stap 5:
Voeg een zwart witte gradient map toe en zet hem op softlight opacity 50% (dit is een hele goede manier om een sterk, natuurlijk contrast te krijgen).
Stap 6:
Voeg een exposure layer toe, dit is de enige plek in de tut waar ik de instellingen letterlijk zou overnemen, aangezien deze adjustment de nodige ervaring vereist.
We gebruiken de volgende instellingen:
Exposure: +0,12
Offset: +0,0018
Gamma correction: +0,95
Nu hebben we al een redelijke focal en een redelijk contrast dus laten we dit even voor wat het is. We gaan nu verder met de kleuren en de lichtinval.
Stap 7:
Voeg een nieuwe layer toe. We pakken een witte (#ffffff) softbrush (size 50, hardness 0%) en brushen naast het hoofd van de speler een lightsource, gum de delen die niet mooi staan uit met de ‘eraser tool’. Dit is de lichtinval.
Stap 8:
Voeg een zwart witte gradient map toe en zet hem op softlight opacity 10% (dit is een hele goede manier om een sterk, natuurlijk contrast te krijgen).
Dan hebben we nu:

Stap 9:
Als je geen Topaz adjust (dit is een speciale plug in) tot je beschikking hebt sla deze stap dan over.
Maak een apply image: nieuwe layer > ALT+CTRL+SHIFT+E of lmage>apply image.
Vervolgens doen we filter>Topaz adjust
Kies voor ‘PORTRAIT DRAMA’ en probeer wat met de instellingen.
Ik heb vervolgens de delen, die niet tot de focal behoorde uitgegumt, maar dit was puur om de rust in de icon te bewaren.
Stap 10:
Vervolgens voegen we een brightness/contrast layer toe om de finishing touch aan het contrast mee te geven:
Ik heb de volgende instellingen gebruikt:
Brightness: +5
Contrast: +12
Stap 11:
Om het gras groener te maken voegen we een selective color met de volgende instellingen toe:
Greens:
Cyans: +100
Magenta: -44
Yellow: -19
Black: +12
Stap 12:
Een highpass layer kun je gebruiken om diepte of contrast aan de icon te geven. Ik heb hem hier voor de diepte gebruikt:
Dit doe je door:
Maak eerst een apply image.
Dan Filter > Other > Highpass
Zet de radius: 5-10 en verander de layerinstellingen tot softlight opacity 70% fill 50%.
Dan heb ik nog enkele details weggelaten, omdat het anders voor de meeste van jullie te lastig zal worden. Hierdoor kan jou outcome iets afwijken.
Ik hoop dat jullie veel geleerd hebben.
Bruno