Spring naar inhoud

Foto

[FIFA 12] Clubdossier - FC Basel

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp

#1 Dirk

Dirk

Basisspeler

• Leden van verdienste
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1350 berichten
  • Geslacht:Mannelijk

Geplaatst 28 november 2011 - 21:16

Geplaatste Afbeelding

Als je denkt aan het voetbal in Zwitserland, denk je natuurlijk direct aan FC Basel. De club uit Bazel is bezig aan een goed huidig seizoen. In de Champions League werd tegen Manchester United gelijk gespeeld op Old Trafford en in de Axpo Super League staat de club dankzij een beter doelsaldo bovenaan. De RotBlau-en hebben een uitstekende jeugdopleiding. Het grootste talent uit de eigen opleiding is Xherdan Shaqiri.

Geschiedenis

FC Basel werd in 1893 opgericht. Een initiatiefnemer had een advertentie in de krant laten plaatsen. In die advertentie nodigde hij iedereen die een beetje kon voetballen uit, om een wedstrijdje voetbal te komen spelen. Zo gebeurde het dat op 15 november 1893 de eerste voetbalwedstrijd van FC Basel werd gespeeld.

John Gamper, oprichter van FC Barcelona, was één van de allereerste aanvoerders van het team dat zijn wedstrijden speelt in het St. Jakob Park. In het begin waren er geen successen, pas na veertig jaar werd er een eerste prijs gepakt. De Schweizer Cup werd in 1933 gewonnen, de nationale beker werd tot op heden nog negen maal gewonnen.

Twintig jaar na de bekerwinst, in 1953, was ook de eerste landstitel een feit. Met clubicoon René Bader aan het roer eindigde FCB op de eerste stek, met drie punten meer dan BSC Young Boys. Na de succesvolle jaren volgden er een aantal mindere jaren, de club degradeerde in 1988 naar de Nationalliga B. Zes jaar later werd FC Basel weer verwelkomd op het hoogste niveau, waar het het eerste jaar met succes vocht tegen degradatie.

In 1999 werd de succesvolle trainer Christian Gross aangesteld als coach. Vanaf dat moment werd FC Basel weer de grote club die het ooit was.Bibbi won in tien jaar tijd vier landstitels en vier nationale bekers. In 2009 werd Thorsten Fink, huidig trainer van Hamburger SV, aangesteld als coach. In zijn eerste seizoen pakte hij meteen de dubbel, twee jaar later pakte hij wederom de landstitel. 12 oktober 2011 was zijn laatste werkdag als coach van deze club, hij vertrok naar H SV. Het team kwam in handen van interim-trainer Heiko Vogel.

Geplaatste Afbeelding

Clubsymbolen

De club heeft de kleuren rood en blauw centraal staan. Ze lijken zeer op de kleuren van de Catalaanse grootmacht FC Barcelona. Dit omdat één van de allereerste aanvoerders, John Gamper, later de oprichter was van die club. Hij nam de kleuren mee van de Zwitserse ploeg.
Het logo houdt de clubkleuren in en er staan drie letters in: FCB. Dit betekent niets minder dan Fussbal Club Basel. Het moge duidelijk zijn dat het een voetbalclub is, door de voetbal in het logo. Eén ster boven het logo betekent, net als in Nederland, dat er minimaal tien keer het landskampioenschap is veroverd.

Clubiconen

FC Basel heeft verschillende bekende spelers onder contract gehad. Onder andere de oud-Ajax verdediger Timothée Atouba heeft in Zwitserland zijn carrière opgestart. Ook spelers als Ivan Rakitic (Sevilla), Mladen Petric (Hamburger SV), Daniel Majstorovic (Celtic FC, oud FC-Twente), en Cristiano (oud-speler van Roda, NAC, Willem II) hebben daar hun geld verdiend. Als coaches heeft onder andere Ottmar Hitzfeld (oud-Bayern München coach) de club onder zijn leiding gehad.

Stadion
De Basler spelen hun wedstrijden in het St. Jakob Park, dat in maart 2001 geopend is. Het stadion, dat ligt in het grote Park St. Jakob, heeft plaats voor 42.500 supporters. De openingswedstrijd van het Europees Kampioenschap in 2008 werd in dit stadion afgewerkt. Voor deze wedstrijden was de capaciteit met 4000 plaatsen uitgebreid.
Er worden in het Joggeli, zoals het stadion ook wel genoemd wordt, niet alleen wedstrijden gespeeld. Ook bands als AC/DC, Rolling Stones en Guns ’N Roses traden er op.

Geplaatste Afbeelding

Spelersmateriaal

De selectie van het team uit Bazel telt 28 voetballers aan het begin van het seizoen. Drie spelers vervullen de rol van doelman en verder heb je de beschikking over acht verdedigers, twaalf middenvelders en vijf aanvallers. Een prima balans in het elftal, waarbij er wellicht een aantal middenvelders verkocht kunnen worden. De beste speler in het elftal van de Zwitserse kampioen is de oude rot Alexander Frei (77), centrale verdediger Ajeti (59) is de speler met de laagste rating in het elftal. Naast de aanvaller van het Zwitserse nationale elftal zullen Shaqiri (76), Stocker (75) en Streller (74) niet minder belangrijk zijn.

Geplaatste Afbeelding

Spoiler: Selectie
Geplaatste Afbeelding

Formatie

De formatie waarin Thorsten Fink zijn elftal naar het veld stuurde was een 4-4-2 formatie, met Shaqiri en Stocker als meest opkomende middenvelders (rechter- en linkermiddenvelder). Spitsen Frei en Streller zullen voor de goals moeten gaan zorgen. Streller is met zijn 1 meter 90 een prima aanspeelpunt, met de snelle en behendige Frei erom heen heb je een garantie voor veel doelpunten. Ballenafpakkers als Yapi Yapo en aanvoerder Huggel zorgen voor de balans tussen aanvallen en verdedigen. De verdediging staat als een huis en het wordt dan ook geadviseerd om op links en rechts verdedigers neer te zetten die vaak op kunnen komen. Met Shaqiri of Stocker zorgen zij dan voor veel gevaar voor de goal van de tegenstander.

Geplaatste Afbeelding
Spoiler: Standaardformatie
Geplaatste Afbeelding

Toekomstige mogelijkheden

In het eerste seizoen start je met een budget van 7,5 miljoen euro. Een aardig bedrag dus, waar je zeker de verdediging met kunt versterken. Natuurlijk is het zo dat de Zwitserse competitie niet de meest spraakmakende competitie is, maar er zullen genoeg goede spelers zijn die tegen het juiste salaris bij je willen komen spelen. Met talenten als Shaqiri, Stocker en Yapi Yapo zijn er voldoende spelers waar je je elftal om heen kunt bouwen.

Aantal spelers + groei:

Xherdan Shaqiri 76 - 83
Alexander Frei 77 - 82
Gilles Yapi Yapo 72 - 82
Valentin Stocker 75- 80
Benjamin Huggel 64 - 77
Scott Chipperfield 68 - 77
Yann Sommer 69 - 76
Jacques Zoua 67- 76
Granit Xhaka 67 - 76
Fwayo Tembo 67 - 75
Dragovic 73-82
Steinhöfer 66-76

Spelplezier

FC Basel krijgt van mij drie sterren. Het team heeft een groot aantal talenten onder contract staan en na een kampioenschap kom je terecht in de Champions League, wat de uitdaging leuk maakt om met een Zwitserse club de cup met de grote oren te pakken. Zeker met het startende budget moet er toch zeker een goed team van te maken zijn. Het nadeel blijft dat de Axpo Super League geen competitie is die, door het minimale aantal Nederlandse voetballers, erg aanspreekt.
Geplaatste Afbeelding Geplaatste Afbeelding Geplaatste Afbeelding Geplaatste Afbeelding Geplaatste Afbeelding

Screen credits to Michel

#2 Yannick

Yannick

Basisspeler

• Leden van verdienste
  • 1347 berichten

Geplaatst 28 november 2011 - 22:47

Interessant dossier. Hoe kunnen alle spelers nog een groei van minstens 5 punten hebben?
Geplaatste Afbeelding
Philips Sport Vereniging 2005, 2006, 2007, 2008 Kampioen!

#3 Niels'

Niels'

Basisspeler

• Member
  • 1946 berichten

Geplaatst 29 november 2011 - 13:06

Mooi dossier. Lijkt mij wel een leuke club. xD

3164yh0.png
Ava + sig made by Lars.

#4 Bert Anaan

Bert Anaan

International

• Leden van verdienste
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3029 berichten

Geplaatst 29 november 2011 - 13:23

Leuk dossiertje. Vind het altijd vervelend al kan je geen bekende spelers halen en ik zal dan ook niet zo snel beginnen met Basel xD
Geplaatste Afbeelding
Het is je baas

#5 Menno

Menno

International

• Leden van verdienste
  • 3120 berichten

Geplaatst 29 november 2011 - 14:55

Volgens mij heb ik die screens gemaakt? xD

Fijn dat je dit dossier hebt gemaakt! Ook een originele club voor een dossier. Was leuk om te lezen. xD

Geplaatste AfbeeldingGeplaatste AfbeeldingGeplaatste Afbeelding
-------------------------------------
Nieuwkomer van het Jaar 2009, Carrièremaker van het Jaar 2010 en Crewmember van het Jaar 2010 & 2011

#6 Dirk

Dirk

Basisspeler

• Leden van verdienste
  • 1350 berichten

Geplaatst 29 november 2011 - 15:50

Volgens mij heb ik die screens gemaakt? xD

Fijn dat je dit dossier hebt gemaakt! Ook een originele club voor een dossier. Was leuk om te lezen. xD

Deze screens komen van Michel, die had ik al eerder. Jouw screens heb ik niet gebruikt.

#7 Menno

Menno

International

• Leden van verdienste
  • 3120 berichten

Geplaatst 29 november 2011 - 16:20

Deze screens komen van Michel, die had ik al eerder. Jouw screens heb ik niet gebruikt.

Hmm, dan heb ik die screens dus voor niets gemaakt. Had je opzich wel even kunnen melden, maar ik begrijp dat het lang duurde voordat je mijn screens had. xD

Geplaatste AfbeeldingGeplaatste AfbeeldingGeplaatste Afbeelding
-------------------------------------
Nieuwkomer van het Jaar 2009, Carrièremaker van het Jaar 2010 en Crewmember van het Jaar 2010 & 2011

#8 Gino

Gino

International

• Leden van verdienste
  • 3787 berichten

Geplaatst 29 november 2011 - 16:29

Het dossier is mooi, klasse werk.

#9 FV.Zeus

FV.Zeus

Legende

• Supervisie
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12531 berichten
  • Geslacht:Zeg ik niet

Geplaatst 29 november 2011 - 17:53

Leuk dossier. Maar echt interesse in deze club heb ik niet, niet mijn favoriete competitie.

#10 Raindog

Raindog

Straatvoetballer

• Member
  • PipPipPip
  • 61 berichten

Geplaatst 29 november 2011 - 19:55

Aantal spelers + groei:

Xherdan Shaqiri 76 - 83
Alexander Frei 77 - 82
Gilles Yapi Yapo 72 - 82
Valentin Stocker 75- 80
Benjamin Huggel 64 - 77
Scott Chipperfield 68 - 77
Yann Sommer 69 - 76
Jacques Zoua 67- 76
Granit Xhaka 67 - 76
Fwayo Tembo 67 - 75
Dragovic 73-82
Steinhöfer 66-76

Los uit het hoofd zijn Yapi Yapo, Frei en Chipperfield de 30 al voorbij. Ik geloof dus absoluut niet dat deze spelers nog zo veel groeien. Waar haal jij je informatie?

#11 Dirk

Dirk

Basisspeler

• Leden van verdienste
  • 1350 berichten

Geplaatst 29 november 2011 - 21:04

Los uit het hoofd zijn Yapi Yapo, Frei en Chipperfield de 30 al voorbij. Ik geloof dus absoluut niet dat deze spelers nog zo veel groeien. Waar haal jij je informatie?

Deze info komt van Michel af. Hij heeft het uit de FIFA Master ofzo. Gaat vooral ook om tijdens een wedstrijd. Als je tussendoor, tijdens een wedstrijd, je stats bekijkt dan zijn ze vaak hoger dan normaal.

#12 Gast_ZwareJongen_*

Gast_ZwareJongen_*
  • Guests

Geplaatst 29 november 2011 - 21:08

Mooi werk, Dirk. Ook de juiste beoordeling (drie sterren), waar veel mensen altijd teveel sterren kiezen.

#13 Michel

Michel

Veteraan

• Adviseur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7488 berichten

Geplaatst 29 november 2011 - 22:20

Deze info komt van Michel af. Hij heeft het uit de FIFA Master ofzo. Gaat vooral ook om tijdens een wedstrijd. Als je tussendoor, tijdens een wedstrijd, je stats bekijkt dan zijn ze vaak hoger dan normaal.

Jep is gewoon de potential van de spelers. Wil niet zeggen dat de spelers tot die hoogte groeien hé, zegt alleen wat over de potentie van een speler (eigenlijk is het meer een soort van 'maximum') xD

Had het dossier nog niet gelezen. Steekt goed in elkaar Dirk! Prima clubdossier, verdient zeker een plekje op de website! xD

#14 CPW

CPW

Veteraan

• Leden van verdienste
  • 7414 berichten

Geplaatst 13 december 2011 - 09:24

Nog even reageren. Ziet er goed uit, leest goed en ben altijd al wel gecharmeerd geweest van Basel, dus leuk om daar meer over te weten te komen!

#15 KoningSamson

KoningSamson

Veteraan

• Leden van verdienste
  • 5600 berichten
  • Interesses:Vossmann herinneren, boefjes vangen, interessante website's bezoeken, de A.S-fanclub voorzitten met Frank'.

Geplaatst 13 december 2011 - 15:05

Zeker goed.
Puntjes:

De ondertitel "Spelersmateriaal" klinkt nogal raar. "Spelerskern" staat iets beter.

Bij het overzicht, in het midden van je dossier, had je nog even het budget kunnen toevoegen. Dan staat alle informatie bij elkaar die je nodig hebt.

Kortom, een goed dossier, mits de details beter verzorgd worden in de toekomst, kunnen je dossiers uitgroeien tot puik werk.

Spoiler

#16 Gast_ZwareJongen_*

Gast_ZwareJongen_*
  • Guests

Geplaatst 15 december 2011 - 23:40

Zeker goed.
Puntjes:

De ondertitel "Spelersmateriaal" klinkt nogal raar. "Spelerskern" staat iets beter.

Spelersmateriaal is in Nederland gebruikelijker dan spelerskern, vandaar de keuze van Dirk.

#17 Youri

Youri

Veteraan

• Banned
  • 5511 berichten

Geplaatst 08 januari 2012 - 22:00

Mooi dosier! Ik hoop dat iemand nog een dossier wil/kan maken, want er staan maar 2 clubdossiers op deze site. Eentje van Anzhi M.(ik kan die naam niet uit mijn hoofd schrijven) uit Rusland en deze Basel.
Geplaatste Afbeelding
Ava by Joosiii and sig by Skyteam 

#18 sanboy

sanboy

Beginner

• Member
  • Pip
  • 1 berichten

Geplaatst 02 juli 2013 - 08:21

nou kan niemand barcelona verslaaan zelf ook niet real madrid  

#19 KoningSamson

KoningSamson

Veteraan

• Leden van verdienste
  • 5600 berichten
  • Interesses:Vossmann herinneren, boefjes vangen, interessante website's bezoeken, de A.S-fanclub voorzitten met Frank'.

Geplaatst 02 juli 2013 - 17:26

Wat zit jij hier nu te lullen, man? Go home, you're drunk.

Spoiler

#20 MaxFC

MaxFC

Amateurvoetballer

• Member
  • PipPipPipPip
  • 168 berichten
  • Interesses:Feyenoord.

Geplaatst 02 juli 2013 - 20:18

Hahaha wtf zo random.