Van: Maandag 20 juli om 10:35
Tot: Zondag 26 juli om 21:00
Spelinstellingen:
Speeltijd: 6 minuten per speelhelft
Blessures: Aan
Kaarten: Aan
Speelsnelheid: normaal
Niveau: Wereldklasse
Niveau keeper: wereldklasse
Geplaatst 20 July 2009 - 09:33
Geplaatst 20 July 2009 - 19:52
‘Tytsjerksteradiel ziet Argentinië beker pakken’
Vooraf werd dit bestempeld als ‘een bloedstollende strijd tussen twee grootmachten’. De Franse ploeg kwam in een 4-1-2-1-2 opstelling het veld op, terwijl Argentinië koos voor een 4-1-3-2 formatie. De grootste namen stonden in de basis van beide ploegen, er waren geen schorsingen en ook geen blessures. De scheidsrechter keek op zijn horloge en floot af voor het begin van de wedstrijd.
Frankrijk mocht aftrappen en liet gelijk zien dat het met veel vertrouwen richting deze finale was gekomen. Ze creëerden al snel enkele kleine kansjes, maar de schoten van Henry en Trezeguet, de speerpunten van het team, leidden tot niets. Argentinië speelde meer afwachtend, wat we totaal niet gewend waren van de ploeg. Het hele toernooi hebben ze de aanval gekozen, maar nu leken ze schrik te hebben van de Fransen. Toch kwamen ze na zo’n half uur spelen toch op stoom en ze vonden de gaatjes om het doel van Frey te zoeken. Ook dit leidde tot niets. De eerste helft kende weinig spektakel en ook geen doelpunten, het stond 0-0 bij het rustsignaal.
In het begin van de tweede helft bleek dat Erwin de Vries, coach van Argentinië, zijn spelers met één missie het veld had opgestuurd: aanvallen! Al snel creëerden ze een paar kansen, maar Frey stond goed op zijn plaats. Toch wist Aimar in de 57e minuut de verdediging van Frankrijk te doorlopen en kwam vrij voor de keeper. Hij miste niet en het was 1-0. De 35.000 Argentijnse fans die waren toegestroomd, schreeuwden hun kelen schor. Frankrijk liet het hier niet bij zitten. Na de aftrap kozen ze gelijk de aanval. Met de lange bal probeerden ze de hele wedstrijd de vrije man te zoeken. Soms lukte dit, maar vaak ook niet. De verdediging van Argentinië was ijzersterk. Frankrijk koos meer en meer de aanval, maar dat zorgde ook voor gaten aan de andere kant. Argentinië kwam dan toch ook weer eens op de helft van de Fransen, Tevez kwam dichtbij Frey, maar Frey redde geweldig. Toch was het de corner die voor de 2-0 zorgde. Messi stond vastberaden klaar en met zijn loeiharde schot, op aangeven van Riquelme, schoot hij de bal voorbij Frey. Frankrijk leek erg aangeslagen. Ze speelden zo lekker, maar het doelpunt viel aan de andere kant. Ze bleven toch proberen en 2 minuten later leidde dat zelfs tot de 2-1. De diepe bal van Ribéry kwam terecht bij Trezeguet. Hij kwam voor Abbondanzieri en miste niet. Er kwam weer hoop. De Fransen zijn strijdlustig en dat bleek maar weer. Argentinië speelde daarna verdedigend en de bal werd rond gespeeld. Dit zorgde echter voor gevaar, want door een overname van Benzema op de helft van Argentinië, kwam hij oog in oog met de keeper. Hij speelde hem rustig in de korte hoek en in de blessuretijd kwam Frankrijk langzij, het was 2-2. Kort daarna besloot scheidsrechter Pieter Vink er een eind aan te maken. Er moet verlengd worden.
In deze verlenging speelde Argentinië zwak, ze waren erg kwaad op de scheidsrechter dat hij niet eerder afgefloten had in de officiële speeltijd. De meeste Argentijnen waren al moe en konden niet meer. Frankrijk kreeg veel ruimte, maar benutte die nauwelijks. Het was zelfs Cambiasso die Argentinië in de laatste minuut van de 1e verlenging op 3-2 bracht. Een vrije trap van Aimar werd naar Cambiasso gespeeld en de keeper verwachtte dit niet. Cambiasso kon vrij inschieten en zo stond Argentinië dus weer op voorsprong. In de 2e helft van de verlenging speelde Frankrijk veel naar voren. Ze creëerden erg veel kansen en Argentinië mocht blij zijn dat het nog 3-2 stond. Voor Frankrijk werd het in de slotfase wel gevaarlijk, maar ze bleven staande en hadden nog een kans. Die kans bleek voor hun weggelegd, want een lange bal naar Benzema zorgde ervoor dat het 3-3 werd. Hij schoot alweer in de blessuretijd zijn land langszij. Een grote domper voor Argentinië en Erwin de Vries rende woest het veld op. Hij kreeg een rode kaart en mocht in de tribune plaatsnemen. De scheidsrechter floot af bij een 3-3 stand. Er moesten penalty’s aan te pas komen, iets wat al lang niet meer vertoond is in een finale.
Frankrijk had de toss gewonnen en mocht de eerste penalty nemen. Deze werd genomen door Trezeguet. Met zijn ervaring moest hij wel raak schieten, maar dat gebeurde niet. Abbondanzieri dook in de goede hoek en hield de bal tegen. Tevez schoot daarna wel raak. Vervolgens schoten Benzema, Cruz, Govou, Véron en Ribéry de bal achter de keeper. Toen moest Messi aan de bak. Een speler als Messi mocht eigenlijk niet missen. Hij nam een aanloop, maar kwam helemaal verkeerd uit en trapte de bal op de paal. Beide ploegen hadden nu 1x gemist. Hierdoor was de druk wat minder bij Flamini, de 5e strafschopnemer van Frankrijk. Hij was echter zo vermoeid dat hij fors miste. De bal kwam ergens in de tribunes terecht. Hierdoor moest Aimar raak schieten. Hij wist al wat het was om te scoren en deed dit ook via een penalty. Argentinië was de winnaar van de FifaVoetbal WK Cup. De ontlading was groot bij de spelers van Argentinië. ‘Les Bleus’ zaten vol verdriet op de grond. Sommigen schudden nog de handjes van de Argentijnen, maar de teleurstelling was groot. Frankrijk kreeg natuurlijk wel de medailles uitgereikt en voorzitter Wesley Theunissen troostte hun nog enigszins.
Beide coaches hadden na afloop ook wat te zeggen. Laten we eerst de verliezend finalist, Pieter Evenhuis, aan het woord laten. ‘’We hebben laten zien dat we wel degelijk kunnen voetballen en hiermee snoeren we de critici dus de mond. Het is jammer dat het zo moest eindigen, want we hadden zeker een goede kans. We zijn tot twee keer toe teruggekomen van een verloren situatie, we hebben iedereen getoond te beschikken over een grote vechtlust. Uiteindelijk is Argentinië toch het beste team gebleken. Ik wil daarom mijn collega, Erwin de Vries, ook feliciteren met zijn tweede cupzege. Het is de eerste coach die zoiets flikt en dus een grote man in voetballand. Zijn spelers bleven kalm bij de strafschoppenserie, maar ik wil mijn spelers ook complimenteren voor de wedstrijd. Het geluk was deze keer niet aan onze kant, maar ik ben ervan overtuigd dat dat geluk de volgende cup wel aan onze zijde is. Door dit toernooi ben ik alleen maar sterker geworden als coach en ik kom de volgende keer terug om te winnen, en niets anders’’, aldus de bondscoach van Frankrijk.
Dan laten we nu de winnende coach, Erwin de Vries, aan het woord. ‘’Dit is nu mijn tweede zege in een bekertoernooi. Ik ben hier ontzettend blij mee, maar zonder dit Argentinië was dat niet mogelijk gemaakt. Ik wil daarom mijn spelers ontzettend bedanken dat ze altijd koel bleven, terwijl het niet altijd lekker liep. Heel het toernooi hebben we het beste spel laten zien. De kwartfinale was een geluk, anders hadden we hier nooit gestaan. De organisatie wil ik ook bedanken voor de geweldige voorbereidingen. Alles was tot in de puntjes voorbereid. Ook wil ik aan mijn Pieter mijn complimenten geven. Hoe hij weer zo’n team verbeterd en tot de finale brengt, is echt geweldig. Ik ben altijd al fan van hem geweest en dat is na dit toernooi alleen maar meer geworden. Wij waren deze finale echter te sterk, we hebben verdiend gewonnen. Toen er in de 120e minuut nog de 3-3 gescoord werd, was ik zo woedend dat ik opsprong en keihard met mijn hoofd tegen het dakje van de duck-out sprong, vandaar dat verband rond mijn hoofd. Maar goed, dat doet er niet meer toe, want de beker is voor ons. Van de 3 finales die ik gespeeld heb, was dit zeker de mooiste en spannendste’’, zo zegt Erwin de Vries tot slot.
Alle statistieken:

Geplaatst 20 July 2009 - 19:57
Geplaatst 20 July 2009 - 19:58
Geplaatst 20 July 2009 - 21:44
Geplaatst 20 July 2009 - 21:58

Geplaatst 20 July 2009 - 22:43
Eigenlijk moet je een toernooi maken met teams van hetzelfde niveau, dan pas kan je zien wie de beste is

Geplaatst 22 July 2009 - 21:06