Deel dit bericht

Interviews

Adam Shaikh – FUT-director

Afgelopen vrijdag was FIFAVoetbal uitgenodigd voor de Gamescom in Keulen. Doel was het testen van het nieuwste deel van onze favoriete footie: FIFA 16. Aldaar liepen we ook Adam Shaikh tegen het lijf. Hij is creative director voor FUT bij EA Sports. Adam nam even tijd voor ons om een aantal vragen te beantwoorden.

FUT Draft is een nieuwe gamemodus, maar wat houdt het eigenlijk in?
Het mooie is dat zelfs als iemand geen FUT ervaring heeft, dat hij ook gewoon kan spelen. Je koopt voor een startbudget je team in. Dit kan bijvoorbeeld 750 coins zijn. Je kiest een aanvoerder en je gaat je team samenstellen. Tot slot kies je nog een manager. Met dit team ga je dan een reeks wedstrijden spelen. Voltooi je de reeks succesvol, dan win je een hele mooie prijs. En indien je verliest, dan win je in ieder geval meer waarde dan dat je ingelegd hebt. Adam heeft met mij het samenstellen doorgelopen.

In FIFA 15 draaide het vooral om de emotie op en rondom het veld. Hebben jullie deze lijn voortgezet in FIFA 16?
Jazeker, de reacties vanuit FIFA 15 waren heel goed. Vandaar dat we verder hebben gewerkt aan de identiteit van het voetbal in FIFA. Er zijn 900 nieuwe spreekkoren toegevoegd. Dit beïnvloedt ook het spel en de spelers. Zodra je thuis, in een vol stadion, speelt merk je dat je spelers een betere drive hebben. Ook zijn er negen nieuwe stadions toegevoegd, zoals de nieuwe clubs uit de Premier League en Borussia Park van Borussia Mönchengladbach. Dit zijn allerlei verbeteringen ten goede van de emoties. Ook zijn er weer heel veel animaties in deze game toegevoegd. Zo kun je op verschillende nieuwe manieren je doelpunt vieren, dit kan met de wisselspelers of met de camera. De vieringen uit voorgaande delen zitten er ook weer als vanouds bij.

Vrouwenvoetbal wordt dit jaar nieuw geïntroduceerd in FIFA 16, vanwaar nu ineens de toevoeging van de nationale vrouwen?
Het vrouwenvoetbal stond al heel lang op de planning. Doordat we geëxperimenteerd hebben met vrouwen in onze tennisgame, was er een basismodel ontwikkeld. Van hieruit hebben we de bewegingen en reacties van vrouwen nagebootst in FIFA 16. De basis van FIFA moest goed zijn voordat we hier aan konden beginnen, want het kost veel tijd om nieuwe modellen te ontwikkelen.
Het is mooi om te zien dat zowel vrouwen als mannen in de game zitten. De balcontrole bij de dames is moeilijker, het passen is zwaarder en hierdoor is het een uitdaging om met vrouwen te voetballen.

FIFA 16 komt bijna in de schappen te liggen, zijn jullie al bezig met FIFA 17 of begint dit pas bij de release van FIFA 16?
Het team is continue bezig met verbeteringen. Zo zijn we nu bijna klaar met het ontwikkelen van FIFA 16 en is er dus een team al bezig met de voorbereidingen van het volgende seizoen. Ze ontwikkelen ideeën en plannen wat er al anders kan in een nieuwe game. We zijn dus continue bezig met een nieuwe versie van onze FIFA-serie.

Dit jaar zijn er weer gameplay veranderingen doorgevoerd, wat is er anders ten opzichte van het vorige deel en is er geluisterd naar de feedback van uit de community?
Jazeker, we luisteren voortdurend naar onze spelers. Een veelgehoorde feedback was het verbeteren van de keepers en het verbeteren van de verdediging. Als het ware hebben we de keeper verder ontwikkeld, waardoor de keeper minder fouten zal gaan maken. De reflexen zullen beter zijn en de reddingen van de keeper zullen daardoor nog mooier zijn.

Het verdedigen word nu ook mede bepaald door de middenvelders. Zodra je balverlies leidt op het middenveld schakelt de AI dus ook je medespelers meteen om in het verdedigen, met als resultaat dat je middenveld mee naar achteren komt. Hierdoor hebben de verdedigers meer steun.

Het is belangrijk om de balcontrole te hebben. Je moet sneller de bal behandelen want anders ben je die kwijt. Ook is het passen en schieten weer veranderd, er zijn meer animaties toegevoegd waardoor de bal realistischer zijn draai doet. Hierdoor wordt het middenveld ook veel meer betrokken in de nieuwe FIFA 16.

Afgelopen week hoorden we dat Konami de licentie van het Europees Kampioenschap heeft verworven. Wat heeft dit voor consequenties voor EA Sports.
Doordat Konami de licentie heeft gekocht kunnen wij geen nieuwe uitbreiding uitbrengen. We hebben geen rechten om de geplaatste landen te gebruiken en ook geen rechten om het toernooi na te bootsen. Hierdoor zal er ook geen update verschijnen voor FIFA 16 rondom dit toernooi.

Een veel gehoorde klacht zijn de servers, deze liggen vaak plat of is het moeilijk om een online match te starten. Wat doet EA hieraan?
Er zit constant een team te werken aan onze servers. Dit team zorgt dat ze online blijven. Het is niet zo dat we nu een heel nieuw systeem hebben ontwikkeld voor FIFA maar er wordt wel stabiliteit beloofd.

Deel dit bericht